Verpleegkunde Dirk Verheyen over warme zorg in het kortverblijf cardiologie

Wat is dat voor jou, warme zorg? Met die vraag trok Jess! naar campus Virga Jesse, waar verpleegkundige Dirk Verheyen ons pad kruiste en de tijd maakte om zijn licht te werpen op warme en betrokken zorg.

 

Dirk is verpleegkundige op kortverblijf cardiologie. “De ideale afdeling voor mij,” lacht hij. “Ik vind het fijn om telkens nieuwe mensen te ontmoeten en maak gemakkelijk contact. Warme zorg start voor mij al vanaf het eerste moment. Zo hebben we de regel om patiënten zo snel mogelijk naar hun kamer te brengen waar ze zich rustig kunnen installeren, hun spullen opbergen en het operatiehemdje aantrekken. Hierdoor zijn ze meteen veel relaxter. Moeten wachten in een wachtzaal, voelt ongemakkelijk. Je begint je af te vragen ‘zijn ze me niet vergeten’. Voor ons vraagt het maar enkele minuutjes om de patiënt meteen mee te nemen, maar voor de patiënt heeft het een grote impact op zijn beleving en comfort. Patiënten appreciëren dat sterk. En die paar minuutjes tijd halen we later ruimschoots in omdat de anamnese bij een geïnstalleerde patiënt vlotter kan verlopen.”

 

Loungen in het ziekenhuis

Op dit ogenblik werkt Dirk mee aan een belangrijk ‘warm’ project. “Het loungeverhaal,” lacht hij. “Mijn diensthoofd Jacqueline en ik trekken dit project samen in een werkgroep. We zochten een antwoord op het stijgend aantal cathlabprocedures en de steeds grotere turnover op onze afdeling, maar mét behoud van patiëntcomfort. Terwijl we nu over 6 bedden voor cathab-patiënten beschikken, willen we die capaciteit minstens verdubbelen door lounge-zetels in te zetten. Patiënten waarvan tijdens een pre-cathlab infosessie gebleken is dat ze hiervoor het juiste profiel hebben, komen in een meer huiselijke lounge-zetel terecht. We richten hiervoor een salon en een keukentje in waar ze een tasje koffie kunnen drinken, de krant lezen… Dat kan gewoon in hun eigen T-shirt in plaats van een operatiehemd. Zo zitten ze veel minder in de passieve rol van patiënt. Dat geeft een heel andere sfeer en beleving. Leuk detail: zowel patiënten als collega’s hebben de loungezetels kunnen uittesten.”

 

Icoontjes op patiëntborden

Goede informatie is essentieel in een warme, betrokken zorg. “De patiëntborden op de kamer zijn daar bijvoorbeeld een handige tool voor. Op dit moment werken we aan een proefproject met icoontjes op de patiëntborden. Zo kunnen anderstalige patiënten ook gemakkelijk begrijpen wanneer ze mogen eten, drinken, …  En bij ontslag krijgen onze patiënten alle informatie op papier mee: tips, informatie over medicatie, wanneer op raadpleging, hoe kan je onze dienst bereiken, … Ik overloop altijd even samen met hen wat er allemaal op papier staat. Zo gaan patiënten met een gerust gemoed naar huis. Ik leer het op die manier ook aan studenten en nieuwe collega’s aan.”

 

Relaxter

Volgens Dirk draagt ook de pre-cathlab infosessie bij tot een aangenamere patiëntbeleving. “Onze artsen plannen zo’n infosessie steeds vaker in. Zo zijn patiënten al vóór de opname optimaal geïnformeerd, weten ze perfect wat ze moeten meebrengen en wat hen te wachten staat. Daardoor komen ze relaxter binnen. Weet je, werken aan een project zoals het loungeproject om het voor onze patiënten comfortabeler te maken, dat vind ik super!”